fbpx

Sviatky rodinnej pohody a obžerstva, alebo ako nepribrať cez Vianoce.

blog

Deti sa tešia na darčeky a dospelí na dobré jedlá plné tukov a cukrov. Počas Vianoc nám nerobí problém jesť viac ako inokedy, miešame majonézový šalát s koláčmi a vravíme si „veď sú Vianoce, to tak má byť“. Ale nemusí. Nikde nie je napísané, že by sme si mali sami sebe dať ako vianočný darček kilečko či dve naviac.

Poďme si povedať, čo s tým spraviť. Začnime s tým, že je dobré byť k sebe úprimný a povedať si, že bez určitých pravidiel to proste nepôjde. Tie pravidlá sú jednoduché, ale musíme ich vedome dodržiavať.

Naplánujme si, čo budeme variť a chystať na stôl

Urobme si plán. Naplánujme si čo budeme variť a chystať na všetky sviatočné dni. Uprednostnime jedlá, ktoré nie sú vysmážané, či fritované. Plánovanie jedla na jednotlivé sviatočné dni nás uchráni pred prebytkom a pred potrebou jesť, lebo „veď je to navarené a napečené, tak čo s tým“. Nikde nie je napísané, že musíme mať každý deň rezeň, vyprážanú rybu a kilo majonézového šalátu 😊

Nudím sa, tak jem

Žalúdok máme stále ten istý a ten nechápe, prečo by mal cez Vianočné sviatky prijať omnoho viac potravy ako cez bežný deň. Sme doma s rodinou, nejdeme do práce, väčšinou ani do fitka či za povinnosťami, častokrát nevieme čo so sebou a tak jeme a jeme. Ale nemusíme. Naplánujme si prechádzku, návštevu, športovú či rodinnú aktivitu. Vianoce by nemali byť primárne o pozeraní opozeraných rozprávok a jedení.

Jeme 5x denne a nie 15x denne 😊

Aj cez Vianoce dodržujme pravidelnosť v stravovaní. Raňajky, desiata, obed, olovrant a večera. A stačí. Medzi olovrantom a večerou fakt netreba zjesť za tanier 4 druhov koláčov a ani majonézový šalát netreba „testovať“ medzi desiatou a obedom, či je dobrý. Je 😊

Nemusím byť vegetarián, aby som jedol zeleninu

Ku každému jedlu si dajme aj zeleninu, zasýti a finálne zjeme menej vysoko kalorických tučných či sladkých jedál.

Mňam koláčiky

Ako nepribrať cez Vianoce.

Upečme si zdravšie verzie vianočného pečiva. Menej margarínu, menej cukru a viac ovocia. Nemajme všetky koláče a Vianočné pečivo stále na očiach. Potom jeme, aj keď nemusíme, lebo veď „pokušenie je veľké“ A nie, nemusíme za prvé 2 sviatkové dni zjesť všetko Vianočné pečivo. Fakt nemusíme 😊

Všetko s rozumom

Nie je ani dôvod na asketické Vianoce. Kapustnica je v podstate zdravé jedlo. Na jej uvarenie si vyberme chudšie druhy mäsa, nezahusťujme ju múkou a tučnú smotanu vymeňme za smotanu na varenie

Ryba je zdravé diétne jedlo. Bohužiaľ vysmážaním z nej vieme urobiť kalorickú bombu. Vymeňme ho za lososa či pstruha. Ryby si môžete pripraviť na masle, upiecť v rúre alebo uvariť v pare. Fantázii sa medze nekladú.

Ideálne by bolo mať po Vianočných sviatkoch takú istú hmotnosť ako pred nimi, ale vieme, že svet nie je ideálny😊 Ani to nie je dôvod na zúfanie, či na nerealistické Novoročné predsavzatia. To hlavné je, aby sme mali rodinnú pohodu, strávili čas so svojimi blízkymi a k tomu patrí aj dobré a zdravé jedlo v rozumnom množstve.

Želám všetkým príjemné prežitie Vianočných sviatkov a nezabudnime na dostatok pohybu. (nemyslím len pohyb od sedačky k chladničke 😊)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú emailovú adresu.

Menu